Contact

Droneview geslaagd voor examen opleiding Euro USC

Door Rahul op 2013/11/17

Op 29 september 2014, heeft Droneview b.v zijn laatste flightexamen afgelegd. Ook die
dag werden drones door Euro USC gekeurd. Dit is een verplichting vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het resultaat was dat onze drones aan de eisen voldeden. Aan de drones van Droneview BV zijn ook officiële PH registraties toegekend.

Ook zijn wij zeer verheugd dat Droneview BV is geslaagd voor dit examen.

Droneview BV voldoet aan alle gestelde eisen, om een bedrijfsontheffing aan te vragen.

Dit is inmiddels ook gebeurd. Het wachten is nu op onze bedrijfsontheffing vanuit

Om in aanmerking voor een dergelijke bedrijfsontheffing heeft Droneview BV de gehele opleiding van Euro USC doorlopen. Dit hield het volgende in:

  • Ground Theory Instruction
  • Ground Theory Examination (BNUC™ Std)
  • Operations Assessment (Operations Manual: Organisation, aircraft and personnel procedures)
  • Airworthiness Assessment (LUASS-AW™)
  • Airworthiness, Flight Operations and Flight Crew Assessment: Normally carried out in a single day

Zodra wij onze bedrijfsontheffing hebben ontvangen van het ministerie mogen wij als gecertificeerd bedrijf legale luchtfoto’s en luchtvideo’s maken van verschillende locaties. Op dit moment mogen wij legaal vliegen met afgegeven projectontheffingen.

Op 29 september 2014 omstreeks 09.00 uur rijden Patrick en ik naar onze examenlokatie te Readtsjerk. We waren beiden nog een beetje moe van de inspannende oefendagen en ook nog een reperatie aan de drone. We waren blij dat alles gereed was voor het examen. Zoals afgesproken, troffen wij Wichard Dijkstra en Ronald Jacht. Zij helpen ons regelmatig met opdrachten en andere werkzaamheden. Het was een spannende dag. Het was prachtig weer met nagenoeg geen wind. De examinatoren moesten uit Engeland en Belgie komen. Gelukkig waren ze wat verlaat en konden wij als team nog enkele voorbereidingen treffen. Alles hadden we klaargezet om gelijk met het examen te kunnen starten.

Omstreeks 11.00 uur verschenen pas onze examinatoren. Men had besloten om eerst de drones goed te bekijken/keuren en de aanpassingen die nog gedaan moesten worden te controleren. De examinator die het inspectie deed vond dat alles goed was en gaf toestemming om door te gaan met het examen. Dit was voor ons al een prachtig moment. Patrick had hier veel tijd en energie ingestoken om de drones helemaal keuringsgereed te maken.

Kort daarna kregen wij de opdracht om een vlucht voor te doen met alle voorwaarden die daarbij hoorden. Dus veiligheids checks etc. Als team functioneerden we goed. Alle vier hadden wij een taak. Patrick = Piloot, Ronald: Payload officer, Wichard: observer en ik was de safety manager. De eerste vlucht was een beetje aftasten. Dit had ook mede te maken door de spanningen. Op lokatie in Readstjerk hebben wij verschillende examenvluchten moeten doen. De een was pittiger dan de andere. Dit kwam omdat er ook manual gevlogen moest worden.

Omdat Droneview zich ook wil toespitsen op de inspecties van windturbines hebben wij ook een appart examen moeten afleggen bij een windturbine. Aldaar werd een inspectie gesimuleerd. Voor ons was een windtubine speciaal stilgezet. Dit vond plaats in Marum. We werden door BHVer van de Nelf fabriek verwelkomt. De molen stond namelijk achter hun fabriek. 
Dit examen ging erg goed. We konden laten zien dat we veilig onze inspectie konden uitvoeren.

De evaluatie van het gehele examen met de examinatoren vonden plaats in de kantine van genoemde fabriek. Het was toen alweer 17.30 uur. Conclusie was: GESLAAGD!!!

Droneview wil via deze weg Ronald, Wichard erg bedanken voor hun geweldige inzet. Mede door hun hebben wij dit examen kunnen doen en halen.

Ook willen wij de dokkumer vliegclub, Nelffabriek en Multiblade service, bedanken voor hun diensten tijdens dit examen.

De dag hebben wij als team gevierd en afgesloten in wokrestaurant.